31.10.2013Kai Sadinmaa

Kameli ja Wahlroos

Jeesus sanoi: ”Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.” Tämä puhe on herättänyt levottomuutta yhteiskunnan eliitissä läpi historian. Alun perin köyhien ja heikkojen kirkko muuttui 300-luvulla keisari Konstantinuksen myötä rikkaiden ja mahtavien kirkoksi. Siitä lähtien kristikunnan terävimmät aivot ovat yrittäneet selittää, ettei Jeesus tarkoittanut sitä mitä sanoi. Mutta kun hän tarkoitti juuri mitä sanoi.

Jeesus iski pyhimpään yhteiskunnalliseen arvoon, yksityisomistukseen, ja samalla pahimpaan yhteiskunnalliseen epäkohtaan, (maan)omistuksen kasautumiseen. Jeesuksen kohtaama rikas mies oli suurmaanomistaja. Omistustalous oli vallannut Israelin kahdeksannella vuosisadalla eKr. Yksityisomistukseen perustuva talous oli alun perin tasa-arvoinen, mutta eriarvoistui lainamekanismin myötä. Velalliset, jotka eivät kyenneet maksamaan lainojaan takaisin, menettivät maansa ja joutuivat perheineen velkaorjuuteen. Omistustalouden väistämätön seuraus oli maanomistuksen keskittyminen ja yhteiskunnan eriarvoistuminen.

Jeesuksen julistus oli poliittista jatkumoa Vanhan testamentin profeettojen sanomalle. Profeetat tuomitsivat kovin sanoin suurmaanomistajien toiminnan. ”Voi niitä, jotka hautovat ilkitöitä, vielä vuoteessaankin miettivät pahoja tekoja! Aamun tullen he toteuttavat aikeensa, siihen heillä on valta. He himoitsevat peltoja ja anastavat niitä, ottavat haltuunsa toisten taloja. He ajavat ihmiset perikatoon, vievät maat keneltä tahtovat” (Miika 2:1,2).

Epäoikeudenmukaisuus ja köyhien riisto tarkoittivat profeetoille samalla Jumalan hylkäämistä. Jumalan tunteminen ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus, köyhien oikeuksista huolehtiminen, olivat identtisiä. Jos rikas ja mahtava halusi päästä Jumalan valtakuntaan, hurskaan esittäminen ei riittänyt. Oli tehtävä konkreettisia oikeudenmukaisia tekoja, eli palautettava vääryydellä viedyt pellot ja talot. Ei Jumalan valtakuntaan pääse sillä, että hokee Herra, Herra, tai käy joulukirkossa ja veisaa Suvivirttä koulun kevätjuhlassa.

Jeesuksen kamelivertauksen nykyversio voisi kuulua esimerkiksi näin: Helpompi on Björn Wahlroosin päästä sisälle Nordeaan ottoautomaatin kortin reiästä kuin Suomen rikkaan eliitin päästä Jumalan valtakuntaan. Rikkaan on mahdotonta päästä Jumalan valtakuntaan. Mutta mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.


Kirjoittaja on pappi-käsikirjoittaja.


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä